Flere helseforetak i Norge kommuniserer nå med pårørende gjennom den webbaserte tjenesten Kura. Det digitale hjelpemiddelet tar sikte på å forenkle kommunikasjon mellom ansatte og beboers nærmeste.
Med Kura samles beskjeder og annen informasjon på ett og samme sted.
Involverende kommunikasjon
– Ved å forsterke den hverdagslige dialogen, får de pårørende en mer helhetlig innsikt i hverdagen til sine nærmeste. Kura frigjør også mer tid til det viktigste, nemlig omsorgen, sier Roger Eriksen i Intutor Group AS som er gründerbedriften bak tjenesten.
Selskapet opplever stor suksess med tjenesten MyKid.no hvor barnehager deler informasjon med foresatte om dagliglivet til sine barn. I følge Eriksen så de et enda større behov i eldreomsorgen siden pårørende ofte ikke har muligheten til å involvere seg like hyppig.
– En gul lapp med dato og klokkeslett for en frisørtime blir fort glemt i en hektisk arbeidsdag. Dette skaper ofte unødvendig slitasje i forholdet mellom helseforetaket og pårørende, sier Eriksen og understreker at medisinsk info er utelatt.
Nøye utvalgte helseforetak
– Den ansatte som har tilbragt tid med beboeren på dagen er der ikke nødvendigvis når besøkstiden begynner på ettermiddagen. Mange pårørende føler derfor at de mister verdifull informasjon om hvordan sine kjære faktisk har det, sier Eriksen.
Fjellvoll Bo og Servicesenter i Østre Toten kommune er en av de nøye utvalgte helseforetakene som har vært med på å teste og utvikle Kura. De har brukt Kura i to måneder og både ansatte og pårørende er svært aktive brukere.
Mye enklere, og mer oversiktlig for alle involverte
– Vi ser spesielt at dialogen med de frivillige som er knyttet til avdelingene våre vil bli mye enklere, og mer oversiktlig for alle involverte. Samtidig opplever vi også at pasienten er enda mer i fokus for pårørende og ansatte, sier leder for Fjellvoll, Lisa Skullerud.
En av hovederfaringene hun sitter igjen med er at nettbrett er et godt kommunikasjons- og avledningsverktøy i hverdagen. Siden Kura er en webportal fungerer den like godt på pc/mac, nettbrett og mobil.
-Pasientene kan se bilder og andre meldinger og får dermed et større innblikk i familiens hverdag, sier Skullerud.
Alle som er tilknyttet den aktuelle beboer får tilgang til informasjon om aktiviteter eller noe beboer trenger. For de ansatte vil dette ikke bare være tidsbesparende i forhold til å få informert pårørende, det vil også bidra til at de pårørende føler seg mer involvert i hverdagen.
– Vi ser også at Kura har svært stor verdi for familier som bor langt unna sine kjære, og ikke har anledning til ukentlige besøk, sier Eriksen.
Den gode samtalen
– Ved å ta det nødvendige skrittet inn i den digitale tidsalder viser ikke bare helseforetakene at de ønsker å fornye seg, men de sender også et signal om at de ønsker å imøtekomme pårørendes behov på en annen måte enn før, sier Eriksen som er takknemlig for den verdifulle innsikten testen ga dem.
Han opplevde i starten at noen var skeptiske til at dette kom til å erstatte kommunikasjon mellom mennesker, men tilbakemeldingene fra brukerne viste det motsatte. Kura forsterket kommunikasjonen.
Informasjon ble i testfasen delt like mye begge veier. Pårørende fikk til eksempel muligheten til å dele bilder av barnebarn og ansatte kunne dele bilder fra fellesaktiviteter på sykehjemmet. Dette viste seg å gi gode grunnlag for gode samtaler mellom ansatte, beboere og pårørende ved besøk.
– Det er akkurat slik vi ønsker at Kura skal fungere og derfor har vi utviklet tjenesten for å skape en mer inkluderende kommunikasjon i eldreomsorgen, sier gründeren.